Blog
Zmiany w szkoleniu na kategorie C i C+E
Szanowni Państwo,
W szkoleniu na kategorię C+E, czyli pojazd ciężarowy z przyczepą/ciągnik siodłowy z naczepą, zachodzą istotne zmiany, które wprowadzimy w OSK Orzeł. Od 01.01.2025 roku ośrodki egzaminacyjne, a wraz z nimi Szkoły Nauki Jazdy, staną przed koniecznością dostosowania się do nowych wymogów dotyczących pojazdów używanych do szkolenia i egzaminowania w kategorii C+E.
Przez kilka lat trwał tzw. stan przejściowy, uniemożliwiający ośrodkom szkolenia kierowców zgłaszanie nowych przyczep ciężarowych do celów szkoleniowych. Sytuacja ta stwarza pewne trudności, ponieważ nowe ośrodki nie są w stanie zakupić odpowiednich pojazdów do szkolenia, a starsze ośrodki borykają się z koniecznością wymiany wysłużonych zestawów. W międzyczasie WORDy kontynuują egzaminowanie na pojazdach ciężarowych z przyczepą.
Zmiany wprowadzone od stycznia 2025 roku obejmują obowiązkowe egzaminowanie kategorii C+E na zestawie składającym się z ciągnika siodłowego i naczepy. Środowisko branży transportowej, do którego również jako firma należymy, naciskało na te zmiany, zauważając problemy z obsługą nowych pojazdów przez nowych pracowników, zwłaszcza na ciągniku siodłowym z naczepą.
Jako przedsiębiorca zajmujący się szkoleniem kierowców i transportem międzynarodowym, od lat obserwuję dysonans między potrzebami transportu a programem szkolenia kierowców. Głównym problemem jest kładzenie dużego nacisku na technikę jazdy i bezpieczeństwo ruchu drogowego, z minimalnym uwzględnieniem pracy w zawodzie i problemów, z którymi młody kierowca będzie musiał się zmierzyć w przyszłości.
Pierwszą różnicą między szkoleniem a rzeczywistą pracą w transporcie jest to, że pojazdy są zazwyczaj mniejsze, lżejsze i mniej nowoczesne niż te, z którymi kierowcy się spotykają. Drugą różnicą jest to, że większość zestawów składa się z ciągnika siodłowego i naczepy, co jest problemem i stresem dla młodego kierowcy zawodowego już na początku kariery.
Aby sprostać wymaganiom przyszłych pracowników w okresie przejściowym, prezentujemy ofertę, która ma na celu zoptymalizowanie kosztów szkolenia i jednocześnie przygotowanie do pracy w zawodzie na odpowiednim poziomie. Obecnie mamy jeszcze rok okresu przejściowego, w którym możemy szkolić na kat. C+E zarówno na ciężarówkach z przyczepami, jak i na ciągnikach siodłowych z naczepami.
Jakie są zalety i wady szkoleń na obu rodzajach sprzętu? Szkolenie na ciężarówce z przyczepą umożliwia łatwiejsze opanowanie manewrów, szybsze przygotowanie do egzaminu i niższe koszty. Ta teza opiera się na doświadczeniu oraz długości i możliwościach manewrowych takiego zestawu.
Szkolenie na ciągniku siodłowym z naczepą jest bardziej czasochłonne i wymaga większego wyczucia zestawu oraz jego gabarytów. Jednak taki zestaw jest najczęściej spotykany w transporcie. W okresie przejściowym istnieje możliwość zdawania egzaminu na ciągniku siodłowym z naczepą, ale pojazdy muszą dostarczyć szkoły nauki jazdy, co zwiększa koszty zdobycia uprawnień.
Wnioski: Szkolenie w obu wersjach sprzętowych zapewnia takie same uprawnienia do kierowania pojazdami. Jednak umiejętności z obu rodzajów zestawów są niezbędne w praktyce kierowcy. Dlatego OSK Orzeł przygotował ofertę, która ma zoptymalizować koszty szkolenia i jednocześnie przygotować do pracy w zawodzie na odpowiednim poziomie, aby przyszły kierowca był pełnowartościowym pracownikiem.
OSK Orzeł posiada nowoczesne, ekologiczne pojazdy wyposażone we wszystkie nowoczesne rozwiązania techniczne, jakie przyszli kierowcy będą używać w przyszłej pracy. Nasza oferta obejmuje trzy wersje szkolenia:
- Szkolenie ciężarówka + przyczepa (Ciężarówki DAF i Renault EURO 6)
- Szkolenie MIX 20 godz. przyczepa + 5 godz. naczepa. Taka wersja pozwala na szybsze zdanie egzaminu oraz lepsze przygotowanie do pracy z naczepą.
Serdecznie zapraszamy.